Požadavky – čtyřleté gymnázium

//Požadavky – čtyřleté gymnázium
Specifikace didaktického testu pro čtyřleté obory vzdělání a nástavbová studia s maturitní zkouškou

Požadavky na žáka 9. ročníku ZŠ, který bude skládat jednotnou zkoušku z českého jazyka a literatury v rámci přijímacího řízení na čtyřleté obory středních škol zakončených maturitní zkouškou, jsou formulovány v souvislosti s RVP ZV a zahrnují požadavky na vědomosti a dovednosti žáka v těchto oblastech: jazyková výchova, komunikační a slohová výchova, literární výchova.

Uchazeč o vzdělávání ve čtyřletém oboru vzdělání a nástavbovém studiu s maturitní zkouškou prokáže osvojení následujících vědomostí a dovedností:

1 pravidla českého pravopisu

  • ovládá lexikální, morfologický a syntaktický pravopis(včetně psaní interpunkce);

2 slovní zásoba, tvoření slov

  • postihne význam pojmenování v daném kontextu;
  • postihne význam známých přísloví, rčení, pořekadel, pranostik, doplní jejich chybějící část;
  • nahradí slova přejatá českými ekvivalenty;
  • rozliší původní i přenesený význam slova, rozpozná v textu ustálené slovní spojení, uvede jeho význam;
  • porovná významy pojmenování, rozliší slova významově nadřazená, podřazená, souřadná;
  • rozliší slova jednoznačná a mnohoznačná;
  • přiřadí k vybraným pojmenováním synonyma a antonyma,rozezná homonyma;
  • rozezná slova citově zabarvená a zdrobněliny;
  • orientuje se ve vrstvách národního jazyka, rozliší spisovné a nespisovné jazykové prostředky (obecná čeština, jazykové prostředky hovorové a archaické, nářečí, slang, argot);
  • rozezná slova příbuzná;
  • rozliší slovo, slabiku, hlásku (samohlásku, souhlásku, dvojhlásku);
  • určí způsob, kterým bylo slovo vytvořeno (odvozování, skládání, zkracování);
  • orientuje se ve stavbě slov (předpona, kořen, přípona,koncovka);

3 skladba

  • rozliší věty podle postoje mluvčího, správně zaznamená interpunkci na konci věty;
  • rozliší větu jednočlennou, dvoučlennou a větný ekvivalent;
  • rozliší větu jednoduchou a souvětí, upraví větu jednoduchou na souvětí a naopak;
  • určí základní i rozvíjející větné členy (podmět holý a rozvitý, vyjádřený, nevyjádřený, všeobecný; přísudek holý a rozvitý, slovesný, jmenný a jmenný se sponou; přívlastek postupně rozvíjející, shodný a neshodný, těsný a volný; předmět; doplněk; příslovečné určení místa, času, způsobu, míry, příčiny, účelu, podmínky, přípustky), rozezná několikanásobné větné členy;
  • rozliší souvětí souřadné a podřadné, určí druhy vět vedlejších, určí poměr mezi souřadně spojenými větnými členy a mezi souřadně spojenými větami (slučovací, vylučovací, odporovací, stupňovací, příčinný, důsledkový);
  • přiřadí graf zaznamenávající syntaktické vztahy ve větě a souvětí konkrétnímu větnému celku;
  • užívá vhodné spojovací výrazy, nahradí spojovací výraz v souvětí tak, aby smysl zůstal zachován;
  • rozpozná větu uvozovací, rozliší řeč přímou a nepřímou, převede správně nepřímou řeč do řeči přímé a naopak;
  • identifikuje nedostatky ve výstavbě větných celků, případně chybný větný celek opraví;

4 tvarosloví

  • určí ohebné i neohebné slovní druhy;
  • určí pád, číslo, rod a vzor podstatných a přídavných jmen;
  • určí druh přídavných jmen, zájmen a číslovek;
  • ovládá stupňování přídavných jmen a příslovcí;
  • určí pád, číslo a rod zájmen a číslovek;
  • určí mluvnické kategorie sloves (osoba, číslo, způsob, čas, slovesný rod a vid);
  • vyhledá složené tvary slovesa;
  • rozliší příslovečnou spřežku a správně ji napíše;
  • rozliší spojky souřadicí a podřadicí, správně je užívá při tvorbě souvětí;
  • utvoří správný tvar slova podle zadaných tvaroslovných kategorií;
  • nalezne v daném kontextu chybný tvar slova, případně ho opraví;

5 porozumění textu

  • prokáže porozumění textu včetně nepísmenných typů textu(tabulka, graf aj.);
  • rozezná hlavní myšlenku textu;
  • vystihne nadpis textu na základě hlavní myšlenky textu;
  • rozliší podstatné informace od nepodstatných;
  • nalezne v textu klíčová slova a obsahové jádro sdělení;
  • posoudí úplnost či neúplnost sdělení;
  • porovná informace z různých zdrojů;
  • odliší fakta od domněnek, názorů, hodnocení autora (objektivní a subjektivní sdělení);
  • rozezná v textu prvky manipulace a nadsázky;

6 slohová výchova

  • uspořádá text podle textové návaznosti;
  • odhadne pokračování textu nebo doplní jeho předcházející část;
  • rozliší základní slohové postupy, rozezná hlavní funkci a účel textu;
  • rozezná základní slohové útvary a žánry (blahopřání, osobní a úřední dopis, diskuse, dotazník, e-mail, charakteristika, inzerát, líčení, návod k použití, objednávka, oznámení, popis děje, popis místa, popis pracovního postupu, popis předmětu, pozvánka, přihláška,referát, reklamní text, úvaha, výklad, výpisek, vypravování, vzkaz, zpráva, žádost, životopis);
  • respektuje charakter komunikační situace (najde slovo nevhodně užité vzhledem k dané komunikační situaci a nahradí je vhodnějším);
  • posoudí, který text je vzhledem k dané komunikační situaci vhodnější;

7 literární výchova

  • používá elementární literární pojmy při jednoduchém rozboru literárních textů (téma, kompozice, próza, poezie, postava, verš, volný verš, rým, rytmus, metafora, personifikace, přirovnání, kontrast);
  • orientuje se v literárních druzích (lyrika, epika, drama);
  • rozezná základní literární žánry (anekdota, báje, bajka, balada, báseň, epigram, epos, hádanka, komedie, komiks, legenda, pohádka, pověst, povídka, román, romance, rozpočítadlo, říkanka, tragédie, nonsensová, dobrodružná a humoristická literatura, literatura fantasy a sci-fi, ústní lidová slovesnost);
  • rozliší literaturu uměleckou a věcnou;
  • rozliší umělecký text od neuměleckého, rozezná různé typy neuměleckých textů.
2018-11-02T09:56:27+02:00