Požadavky – osmileté studium

//Požadavky – osmileté studium

Uchazeč o vzdělávání v osmiletém gymnáziu prokáže osvojení následujících vědomostí a dovedností:

1 pravidla českého pravopisu

  • ovládá lexikální pravopis;
  • ovládá základy pravopisu morfologického (koncovky podstatných jmen a přídavných jmen
  • tvrdých a měkkých);
  • ovládá základy pravopisu syntaktického (shoda přísudku s podmětem, psaní čárek v jednoduchých souvětích);

2 slovní zásoba, tvoření slov

  • postihne význam pojmenování v daném kontextu;
  • postihne význam známých přísloví, rčení, pořekadel, pranostik, doplní jejich chybějící část;
  • porovná významy pojmenování, rozliší slova významově nadřazená, podřazená, souřadná;
  • rozliší slova jednoznačná a mnohoznačná;
  • přiřadí k vybraným pojmenováním synonyma (slova souznačná) a antonyma (slova opačného významu);
  • rozezná slova citově zabarvená a zdrobněliny;
  • rozliší spisovné a nespisovné tvary slov, nahradí slovo nespisovné slovem spisovným; rozezná slova příbuzná;
  • rozliší slovo, slabiku, hlásku (samohlásku, souhlásku, dvojhlásku);
  • orientuje se ve stavbě jednoduchých slov (kořen, část předponová a příponová, koncovka);

3 skladba

  • rozliší věty podle postoje mluvčího, správně zaznamená interpunkci na konci věty;
  • rozliší větu jednoduchou a souvětí, upraví větu jednoduchou na souvětí a naopak;
  • určí základní skladební dvojici (rozliší podmět holý a rozvitý, podmět vyjádřený, nevyjádřený a několikanásobný);
  • užívá vhodné spojovací výrazy, nahradí spojovací výraz v souvětí tak, aby smysl zůstal zachován;
  • přiřadí větný vzorec konkrétnímu větnému celku;
  • rozpozná větu uvozovací, rozliší řeč přímou a nepřímou;

4 tvarosloví

  • určí ohebné i neohebné slovní druhy (s výjimkou částic);
  • určí pád, číslo, rod a vzor podstatných jmen;
  • určí druh a vzor přídavných jmen;
  • určí mluvnické kategorie sloves (osoba, číslo, způsob, čas);
  • vyhledá složené tvary slovesa;

5 porozumění textu

  • prokáže porozumění textu včetně nepísmenných typů textu (tabulka, graf aj.);
  • vystihne nadpis textu na základě hlavní myšlenky textu;
  • rozliší podstatné informace od nepodstatných;
  • nalezne v krátkém textu klíčová slova a obsahové jádro sdělení;
  • posoudí úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení;
  • porovná informace ze dvou zdrojů;
  • rozliší fakta a domněnky;
  • rozezná manipulativní prvky v reklamě nebo inzerci;

6 slohová výchova

  • seřadí ilustrace podle dějové posloupnosti;
  • uspořádá jednoduchý text podle textové návaznosti;
  • odhadne pokračování textu nebo doplní jeho předcházející část;
  • rozezná základní slohové útvary a žánry (blahopřání, dopis, dotazník, inzerát, návod k použití, oznámení, popis děje, popis pracovního postupu, popis předmětu, pozvánka, přihláška, vypravování, vzkaz, zpráva);
  • postihne vhodnost či nevhodnost užití jazykových prostředků (spisovných a nespisovných)vzhledem ke komunikační situaci;

7 literární výchova

  • používá elementární literární pojmy při jednoduchém rozboru literárních textů (próza, poezie, drama, verš, rým, přirovnání);
  • rozezná základní literární žánry (bajka, báseň, hádanka, komiks, pohádka, pověst, povídka, rozpočítadlo, říkanka);
  • rozliší literaturu uměleckou a věcnou;
  • rozliší umělecký text od neuměleckého, rozezná různé typy neuměleckých textů (publicistický text, populárně naučný text, slovník, encyklopedie).
2018-11-02T10:43:36+00:00